About Lexicon

A feature rich and highly configurable, professional Joomla theme.

P1040773Zaterdag 8 juni 2019

Traject: Emmeloord – Makkum

Afstand: 57,67km

Tijd: 3h 31min

Déjà vu! Zoals in Zuid Frankrijk, rukte de wind aan de ramen vannacht in het Van Der Valk hotel daar. Dus wat te doen? De windverwachting was zuid tot zuidwest, harde wind met stormvlagen,  vooral aan de kust en het IJsselmeer! Misschien een dagje langer hier blijven? De receptie gebeld en helaas, het hotel was compleet volgeboekt I.v.m. Pinksteren. Dus zat er niet anders op dan ons klaar te maken voor onder water, want regen zou er ook komen, dat was zeker.

Na het ontbijt, de tassen gepakt en opgezadeld. Vriendelijk personeel hier, we zijn heel goed behandeld en kunnen dit hotel zeer aanbevelen. We mochten zelfs de fietsen en de kar in de keuken zetten om ze niet nat te laten worden.

Even wat tegen de wind in en dan 15 km naar Lemmer. Een makkie, het ging met de wind bijna pal van achteren zeer voorspoedig. Wel de regenbroeken aan moeten trekken, het ging gieten na 10 km.

Door Lemmer ging het redelijk, alhoewel automobilisten vooral met hun eigen problemen bezig waren en een fietser en fietster met bepakking die de wind proberen de baas te blijven, niet echt veel ruimte gaven.

Maar toen kwam er een klote (sorry!) stuk, kaarsrechte weg, zonder beschutting en de wind van opzij of beetje van voren. We werden heen en weer geslingerd en moesten alle zeilen bijzetten om in het juiste spoor te blijven. Bij het dorpje Sondel maar even gestopt om op adem te komen en elkaar moed in te praten voor de rest van de rit.

Gelukkig viel het daarna mee, in Gaasterland was er door de bomen en de bossen, meer beschutting, en gingen we ook meer in noordwestelijke richting. Er lagen wel veel takken en bladeren op de grond en sommige takken wil je liever niet op je hoofd hebben als je er net langs komt. Onze beschermengel heeft weer eens goed voor ons gezorgd, geen narigheid gehad.

Af en toe een spatje regen tot nu toe, maar bij Hemelum ging het mis, de regen kwam horizontaal aanzetten en is eigenlijk niet meer opgehouden tot Makkum. De geplande stop in Workum bij de biowinkel van Pleunie hebben we maar overgeslagen, bang dat we doordat we doornat waren, kou zouden vatten.

Record na record werd gebroken, steeds sneller ging het op de laatste kilometers naar Makkum. Zeer bekende terrein nu, bij Piaam zagen we de scheepswerf vanuit de verte opdoemen en toen het bordje Makkum. Nog een klein stukje en we stonden voor de Galerie van Jenny, It Koetshús. Bij aankomst bij de Achterstraat werden we begroet door Siebren en zijn zoon en ook buurvrouw Boudien kwam ons verwelkomen en bood ons een bordje kippensoep aan. De geplande inhuldiging met muziek, kon door het slechte weer helaas niet doorgaan. Jammer, maar het kon onze voldoening van het volbrengen van de tocht niet bederven. We zijn er en hebben geen onoverkomelijke moeilijkheden gehad en vooral geen ongelukken. Bedankt lieve beschermengel!

P1040760Vrijdag 7 juni 2019

Traject: Apeldoorn – Emmeloord

Afstand: 72,71km

Tijd: 4h 04min

Een prachtige dag! Eerst over de Veluwe, vaak door de bossen en dat was wel lekker, want de wind wakkerde steeds meer aan vanuit het Oosten. Na de Veluwe besloten we de kortste route naar Emmeloord te nemen, we hadden als ruim 30km op de teller staan en rechtstreeks moesten we nog ruim 40. Dus de geplande route van Kees, met een fietspont over de IJssel, hebben we maar gelaten voor wat ie was. Misschien doen we dat later nog wel eens !

De brug bij Kampen is fantastisch voor fietsers, de zijkanten zijn met plexiglas voorzien, dus de wind heeft minder vat op je. Goed bedacht.

Even later weer een brug, nu naar de Noordoostpolder, waar we kaarsrechte wegen hadden tot aan Emmeloord. De wind was inmiddels iets gedraaid naar het zuidoosten, dus met “vliegende vaart” naar het hotel. Voor de scholieren, die de andere kant opgingen was dat minder makkelijk, we hebben ze af en toe maar aangemoedigd.

Groot hotel hier van Van Der Valk, gelukkig mogen de fietsen binnen staan, dat was wel even een ding, want er is hier niet echt een afgesloten fietsenstalling en Kees slaapt veel rustiger als die essentiële vervoersmiddelen afgesloten staan.

P1040742Donderdag 6 juni 2019

Traject: Malden – Apeldoorn

Afstand: 60,07km

Tijd: 4h 04min

We werden uitgeleide gedaan door Ans en Jel, waar we een heerlijk tijd hebben doorgebracht. Eerst langs het kanaal naar Nijmegen. Onderweg veel takken en complete ontwortelde bomen langs de weg. Er werd door de gemeentelijke diensten druk gezaagd en geruimd. Even zoeken om over de brug te komen en daarna in een buurtwinkel wat kleine dingen gekocht.

Leuk detail, de mevrouw daar vroeg natuurlijk welke route we aan het fietsen waren en was eveneens onder de indruk van e.e.a.  Ze zei ook “Jullie hebben zeker geen elektrische fietsen hè, dat kan ik wel aan je benen zien!”

Kees was in zijn korte broek vertrokken ( zie hierboven) maar moest toch capituleren en verwisselde zijn korte voor de lange broek, het werd kouder en er viel ook motregen. Niet genoeg om een regenbroek aan te trekken echter.

Bij Arnhem weer flink geklommen, ook omdat een fietspad afgesloten was en we om moesten rijden. Na de klim een bankje, dus snel brood etc uit de tassen gehaald. Even later stopte er een fietster, waar we enige rijd mee gesproken hebben. Lang geleden was ze met een vriend naar China gefietst, dus we hadden wat ervaringen uit te wisselen. Uiteindelijk vonden we samen dat ze wat te opdringerig werd en hebben we de boel ingepakt met als excuus dat het zou gaan regenen. Niet dus!

Na Arnhem, langs Terlet richting Apeldoorn. Nog een klein stukje over een onverhard pad, waar Jenny last van de eikeltjes op de weg had. Haar fiets heeft alle bagage achterop en daardoor minder contact met haar voorwiel op de weg. Volgende keer toch maar voortassen op haar fiets!

Wat een mooie B&B hebben we geboekt! Prachtig huis, mooie kamer en vriendelijke gastheer. De fietsen konden in de afgesloten schuur, dus alles piekfijn in orde.

Nadat Kees met Famke een lekkere wandeling had gemaakt, de stad in gegaan voor een borrel, nieuwe schoenen voor Kees (die oude waren echt af), wat inkopen bij AH en daarna een perfect restaurant Don Quichotte waar we ook nog eens een heel leuke ontmoeting hadden. Naast ons zaten vader en zoon, vader was 90 en oud Hoofd Werktuigkundige bij Shell tankers! Jenny maakte contact door over wijn te beginnen en daarna had Kees en de man van 90 veel gespreksstof over hun vaartijd, maar ook de zoon deed enthousiast mee aan onze gesprekken, dus het werd weer laat!

P1040727Woensdag 5 juni 2019

Rustdag in Malden

Vandaag heerlijke rustige dag bij Ans en Jel, die ons verwend hebben met een heerlijk groot bed, een heerlijke maaltijd gisteravond voordat het onweer losbarstte, een gezellig ontbijt, een heerlijke wandeling over de Mookerheide, waar we in restaurant ’t Zwaantje gegeten hebben en daarna, op verzoek van Jenny, naar een Chinees restaurant in Gennep gegaan. We laten het erbij voor dit verslag van deze dag!

P1040725Dinsdag 4juni 2019

Traject: Geijsteren - Malden

Afstand: 38,76km

Tijd: 2h 31min

Een heerlijke dag werd het, gelijk zon, bijna geen wind en in het restaurant ’t Trefpunt, die bij de fantastische B&B hoort, een goed ontbijt genomen. De eigenaresse deed ons uitgeleide en was zo vriendelijk om foto’s van ons te maken.

Kees had de dag ervoor een fietsknooppunt route uitgezet, die we gevolgd hebben. Wel jammer dat na minder dan een kilometer, de weg flink opgebroken was, en we onze fietsen door het zand en het grind moesten duwen.

Daarna ging het van een leien dakje, van punt naar punt, alleen ergens moeten we een bordje gemist hebben, want een hobbelig pad langs de Maas is vast niet in de route opgenomen. Het duurde niet lang en het panorama van de Maas, waar veel vrachtschepen voorbij kwamen, was heel mooi en afwisselend. Twee keer namen we een veerboot, de eerste keer met een hele grote groep Belgische fietsers op leeftijd, die allemaal keurig een geel hesje droegen. Als ze zo in Frankrijk zouden fietsen, zou de politie achter ze achteraan zitten en uit elkaar slaan! Even met ze opgefietst en wat over hun trip te weten gekomen. Ze kwamen uit Antwerpen, zijn met een bus naar een hotel in de buurt gegaan, met hun fietsen in een aanhanger, en gingen een dag of 4 elke dag een andere route fietsen, meestal zo’n 80km lang. Alles ging goed gedisciplineerd, een begeleider met een fluitje voorop, die bij gevaar even hard op dat fluitje blies, om iedereen te waarschuwen.

Kees had met Cosmo connected, life tracking voor Ans aangezet, dus kon zij en haar zus Jel, volgen waar we waren. Het trefpunt in Cuijk, bij de veerpont, kwamen wij net iets eerder aan dan zij, dus we konden van de overkant elkaar begroeten met een ferme zwaai van de armen. Even later de omhelzingen aan de Cuijk kant van de Maas en toen gezamenlijk weer op de boot en naar een leuk restaurant in Mook, de Dolfijn, waar we wat gedronken en gegeten hebben, voordat we doorreden naar Ans haar huis Malden.

Leuk om hier te mogen overnachten en uitrusten van 9 dagen fietsen. ’s Middags een fijne wandeling door een bos in de buurt gemaakt, waar Famke even lekker mocht rennen en ook een paar speel kameraden tegenkwam om met ze te ravotten. Dat heeft ze wel een beetje gemist de laatste weken, als we honden tegenkwamen, zat zij meestal in het karretje!

Cycling blog Jenny & Kees

In this blog you can follow us on our cycling trips around the world